Lopen is natuurlijk sowieso goed voor je lijf. Maar wat onderscheidt Nordic Walking nu van andere wandel- en looptechnieken? Bij Nordic Walking gebruik je poles (stokken). Met behulp van deze poles beweeg je het bovenlichaam en de armen op een soepele en gezonde manier, waardoor er een hoger energieverbruik ontstaat dan bij wandelen of joggen. Toch wordt het lichaam minder zwaar belast, waardoor de kans op blessures kleiner is.

Een aantal voordelen van Nordic Walking op een rij:

  • Laag blessurerisico;
  • Snelle gezondheidswinst;
  • Je gebruikt ongeveer 90% van al de spieren in je lichaam;
  • Bij het uitvoeren van de juiste techniek worden de knie- en heupgewrichten ontlast;
  • Je verbruikt meer energie dan bij Sportief Wandelen;
  • Je komt in de buitenlucht en in de natuur.

Kortom, voor eenieder die niet wil hardlopen en voor wie wandelen te langzaam is maar wel actief wil bewegen, is Nordic Walking de ideale bewegingssport om op verschillende dagen per week op verantwoorde wijze in het Mastbos te trainen.

Bij SPRINT is het sociale aspect in de groep belangrijk, maar aan de techniek en de conditie wordt zeker ook gewerkt. Eén of tweemaal per jaar wordt er op een andere locatie gelopen met na afloop gezamenlijk koffiedrinken of een lunch.

Eerst de basis, dan op niveau

Om in een Nordic Walking groep mee te kunnen lopen, volg je eerst een cursus basistechniek . Je kunt deze cursus (6 lessen) bij SPRINT volgen. Daarna kun je trainen bij één van de Nordic Walking groepen. Dit kan op dinsdag-, donderdag- en zaterdagochtend of op dinsdagavond (zie trainingstijden). Er zijn groepen op verschillende niveau’s zodat er altijd wel een groep is die bij jou past. Overleg met de coördinator voor de groep die bij jou past.
Ook de leden van SPRINT die vanwege een blessure of door artrose niet meer kunnen hardlopen, komen enthousiast bij één van de Nordic Walking groepen meelopen.

Meer informatie? Stuur een e-mail naar: nordicwalking@avsprint.nl