Waarom Tai Chi bij Sprint?

Heden ten dage zijn we vergeten hoe het is om krachtig, licht en efficiënt te kunnen bewegen. Velen van ons leiden een zittend bestaan waarbij we onvoldoende aandacht schenken aan het gebruik van ons hele lichaam. We zijn vooral met ons hoofd aan het werk en we gebruiken onze ruggengraat, heupen en benen alleen om ons zelf van de auto naar de lift en vervolgens naar een bureaustoel te verplaatsen.

Mochten we al tijd uittrekken voor sport dan is de focus vaak op het ontwikkelen van spieren. Maar zelfs wanneer je je hele leven lang iedere dag traint, dan nog komt er een moment dat de spieren aan kracht en omvang inboeten. Het spierweefsel wordt afgebroken en niet zo efficiënt vernieuwd als in de jonge jaren het geval was.

In het uitgebreide repertoire van taoïstische oefeningen (Tai Chi) zijn geen oefeningen te vinden die zich concentreren op het versterken van spieren en vergroten van spiermassa. De taoïstische oefeningen richten alleen maar op peeskracht en het gebruik van onze gewrichten. Pezen worden niet aangetast bij het ouder worden en zijn veel minder afhankelijk van de bloedvaten voor hun onderhoud. Als iemand sterke pezen heeft ontwikkeld door regelmatige oefening, kan die peeskracht tot op hoge leeftijd behouden blijven. Goed ontwikkelde peeskracht ontlast het spierstelsel en maakt dat men zich ontspannen kan bewegen. Als de spieren in staat van ontspanning verkeren, kan het bindweefsel veel efficiënter de elektrische impulsen en de levenskracht geleiden en tegelijk je bloedcirculatie verbeteren.

In Tai Chi leer je dus te bewegen terwijl je de spieren ontspant; de pezen en de levenskracht in het bindweefsel zorgen dan voor de innerlijke kracht. Hoe ontspannender je bent, hoe meer gevoelig je wordt en hoe meer bewust je wordt. Door ontspannen, rustig en helder te zijn, leer je voor elke actie of beweging precies de juiste timing en hoeveelheid energie te gebruiken die nodig zijn om je doel te bereiken; niet te veel, niet te weinig, niet te vroeg, niet te laat.

De taoistische oefeningen bestaan reeds duizenden jaren. Er is een goede reden voor!

Tai Chi wordt verzorgd door de ervaren tai chi docente Heidi Keepers. Kijk voor de tijden in het menu onder trainingstijden. De trainingen worden bijna altijd binnen gehouden in de instructiezaal van SPRINT en soms bij goed weer buiten.

De trainingen zijn SPRINT-leden gratis. Meld je vooraf wel even aan bij de coördinator van de di/do morgen. Ben je geen lid dan kun je twee maal gratis meedoen en daarna lid worden van SPRINT.